دوست من خدا(نمونه برهان الدين) دوست من خدا(نمونه برهان الدين)

 
دوست من خدا(نمونه برهان الدين)
 
 
منوی اصلی
صفحه نخـــــست
چــــاپ صفــــحه
خـــانه كردن وب
ذخـــــیره صفحه
پـست الکترونیک
بایگـــانی مطالب
در باره ی ما
 

سلام...من كبري رسولوي مدير وبلاگ هستم... ورود شما را به این وبلاگ خیر مقدم عرض میکنم ...
موضاعات
پیوند وبلاگ
وبلاگ عشق
جزیره کامپیوتر
بهداشت رواني
همه چی پیدا می شه
خرید و فروش اینترنتی
.•*..*•. .•*✿بی کسی های جوجو✿*..*•. .•*..*
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دوست من خدا و آدرس behdasht-va-ravan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی


آرشیو ماهیانه
مهر 1391
نویسندگان
نویسندگان
پیوند وبلاگ
40 راهکار برای رهایی از ناراحتی ها و رنج ها
راهی فوق العاده برای کاهش استرس
به افکارت عادت نکن!
حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون

:: تمام پیوندها ::
 
طراح قالب و کد های جاوا...

كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS

طراح قالب و کد های جاوا...

Www.LoxBlog.Com

کد های وجاوا :

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 24675
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1


بهداشت رواني و معنويت

 

http://www.ghosthealth.com/images/1page-img1.jpg

در سال های اخیر، سازمان بهداشت جهانی، سلامت را به ابعاد مختلف تقسیم بندی کرده؛ اول، سلامت جسمی شامل رفاه کامل جسم و رشد و بالندگی فرد. در تعریف این نوع از سلامت جسمی، فقط بیمار نبودن به معنای سلامت نیست، بلکه رشد و پویایی و بالندگی هم باید وجود داشته باشد...

 

 

 

دوم، سلامت روانی، سوم، سلامت اجتماعی که به سلامت خانواده ها و جامعه سالم هم برمی گردد و سلامت معنوی که در یکی، دو دهه اخیر مطرح شده است. بنابراین، برخلاف باور عامه مردم، بحث سلامت، دیگر فقط به جسم مربوط نیست و با توجه به اینکه جسم و روان بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند، انسان به هیچ وجه نمی تواند از سلامت روانی و معنوی خود غافل بماند. با توجه به اینکه معمولا در ماه های رجب، شعبان و رمضان، ارتباط ما مسلمانان با خدا و معنویت افزایش پیدا می کند، گفت و گویی داشته ایم با دکتر علم الهدایی دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد تا بیشتر با تعریف سلامت روانی و معنوی آشنا شویم.

▪ آقای دکتر! آیا می توان تعریف خاصی برای معنویت داشت؟

بله، معنویت و دین، دو عنصر بسیار وابسته به یکدیگر هستند که روی هم تاثیر می گذارند. در دین و آیین ما، معنویت نوعی نیاز است که دین و خدای واحد، ریشه و اساس آن محسوب می شوند.

▪ به نظر شما چنین معنویتی برای همه قابل درک است؟

صددرصد! چنین معنویتی که روح خدایی در آن نقش دارد درون تمام ما انسان ها وجود دارد و در شرایط خاصی خود را بیشتر نشان می دهد. مثلا وقتی که شما نماز را با خلوص نیت می خوانید یا به زیارت خانه خدا و اماکن متبرکه می روید، نوعی شور، شعف، عشق، علاقه و محبت خاص را در بندبند وجودتان حس می کنید که این همان معنویت است. یک تجربه فردی معنویت که به قول «ویلیام وست» در کتاب «روان درمانی و معنویت»، کلمات نمی توانند آن را تشریح بکنند و به طور حتم، برای تمام افراد قابل درک است. اتفاقا استاد مطهری هم می فرمایند رسالت عمده پیامبران خدا، رواج آزادی های معنوی بوده است. یعنی اینکه انسان بتواند از لحاظ معنوی و روانی آزاد باشد. اگر معنویت و اعتقادات دینی به درستی درون افراد وجود داشته باشد، می توانند با خدا، با خودشان، با دیگران و با محیط ارتباط منطقی و خوبی برقرار کنند.

▪ آیا می توان تعریفی هم برای سلامت معنوی داشت؟

تعریف سلامت معنوی این است که تمام کارها و رفتار انسان ها رنگ خدایی داشته باشند و برای رضای خدا انجام شوند. رنگ خدایی داشتن که در قرآن هم به آن اشاره شده است، باعث می شود که ما محور ناب توحید را برای انجام تمام امورمان انتخاب کنیم. فردی هم که توحید را سرلوحه کارهایش قرار می دهد، به جامعه و دیگران بدون توقع پاداش و تشویق خدمت می کند، همیشه به مردم خیر می رساند و توقع پاسخ ندارد و هیچ وقت به فکر آزار رساندن به دیگران نیست بنابراین رها شدن از هرچه رنگ تعلق به غیر از خدا دارد، می تواند سلامت معنوی محسوب شود اما متاسفانه، این روزها افراد زیادی با ریا، نفاق و دورویی، برای رسیدن به اهداف فردی، گروهی یا حتی سیاسی خدا را خرج می کنند و خودشان را افرادی بسیار معنوی نشان می دهند در حالی که اینگونه نیستند.

▪ شما فکر می کنید که ویژگی های فردی که سلامت معنوی دارد، چیست؟

آنها افراد قابل اعتمادی هستند، ما می توانیم روی چنین انسان هایی سرمایه گذاری کنیم چون عبادت ها و حتی زندگی برایشان، معنادار است و به همین دلیل می توانند مشکلات زندگی را به سادگی بپذیرند و در حل مشکلات به دیگران کمک کنند. بالا رفتن سلامت معنوی یک فرد باعث می شود که او فقط برای رضای خدا کار انجام بدهد. به تعبیر امیرمؤمنان، علی (ع): «گفته برای خدا، کار برای خدا، خدمت برای خدا و دوستی و دشمنی برای خدا» این جمله امیرمؤمنان تعریف مناسبی برای سلامت معنوی است. به طور کلی، افرادی که از سلامت معنوی برخوردار هستند، کینه، حسادت و حب و بغضی از این دنیا ندارند و نسبت به دیگران جبهه نمی گیرند و آزارشان به کسی نمی رسد.

▪ رسیدن به این نوع معنویت در دین هم توصیه شده؟

بله، رسیدن به چنین معنویتی در آموزه های دینی، دعاها و عبادت هایمان، یک هدف والا محسوب می شود. مثلا اعتقاد به استغفار و بازگشت به خدا در ماه رجب یا خواندن مناجات های شعبانیه یا دعاهای ماه مبارک رمضان، سراسر عرفان و معنویت است. معنویتی برای خوب زندگی کردن انسان ها و برای اینکه بتوانند در این دنیای فانی در خدمت یکدیگر باشند و ریا و تظاهر و دشمنی ها از روی جامعه رخت بربندد و خیرخواهی در جامعه عمومی شود. شاید بتوان بازسازی معنوی را هم یکی از مهم ترین رسالت های انبیا برشمرد. مثلا انجام تکلیف روزه ماه رمضان، باعث می شود فرد بتواند در یک دوره فشرده، تمایلات، غرایز و خواسته های خود را مدیریت کند تا بتواند زندگی بهتری داشته باشد. همه اینها می توانند جزو فواید سلامت معنوی باشند.

▪ چطور می توانیم خودمان را برای رسیدن به سلامت معنوی آماده کنیم؟

رسیدن به سلامت معنوی وقتی میسر می شود که قدری تفکراتمان را تغییر دهیم. امیرمؤمنان می فرمایند: «عبادتی که در آن تفکری نباشد، هیچ خیری در آن نیست.» باید سعی کنیم که تا حد امکان افکار وسوسه انگیز و شیطانی را در خودمان راه ندهیم، زیاده خواهی و آرزوهای طولانی مدت نداشته باشیم، خدا را در همه حال حاضر و ناظر بر اعمالمان بدانیم و در واقع کاری کنیم که اعتقادات ما به باور تبدیل بشوند. مثلا خانواده های مذهبی معمولا اعتقادات مذهبی خود را به فرزندانشان منتقل می کنند اما نمی توانند باورهای مذهبی را به آنها منتقل کنند. بحث در مورد عفاف و حجاب، بهترین مثال برای روشن شدن این موضوع است. خانواده ها بیشتر حجاب را به فرزندانشان می آموزند و چیزی از عفاف که یک مساله خودمدیریتی است، به آنها نمی گویند. با عفاف ما می توانیم غرایز و تمایلات خود را کنترل کنیم. اگر مسایل دینی برای بچه ها به یک باور تبدیل شوند، می توانند با بالا رفتن سنشان به سلامت معنوی هم برسند. عبادت های معنادار و انسان ساز، مانند نماز با خلوص نیت هم می توانند باعث رسیدن به سلامت معنوی بشوند. به هرحال، انسان باوجود تمام ادعاهایش، موجود نیازمند و محتاجی است و می تواند با تمرین و ممارست و مطالعه، به سلامت معنوی نزدیک تر شود و زندگی بهتری داشته باشد.

▪ آیا این نوع معنویت به گونه ای انتخاب زندگی راهبانه نیست؟

به هیچ وجه معنویت در اسلام به معنای انتخاب زندگی راهبانه نیست، بلکه به معنای داشتن یک زندگی متعادل است که بتواند سلامت بهداشتی، جسمی و روانی ما را تامین کند. معنویتی که در آن دورویی، خودخواهی، غرور و ریا وجود داشته باشد، دیگر معنویت نیست.

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

labaik2
ساعت20:18---22 مهر 1391
سلام_________________________$$$$$$$_______________$$___ _

________________________$$$$$$$$$$___________$$$$$___

____________من اپم...._____$$$$$$$$$$$________$$$$$$$$__

________بیا سر بزن.....______$$$$$$$$$$$$____$$$$$$$$$___

______نظر یادت نره..._________$$$$$$$$$$$__$$$$$$$$$$$$__

_____________________________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$___

________میخوام بترکونی_________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$___

_________________________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$____

________________$$$______$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$____

______________$$$$$$$$_____$$$$$$$$$$$$$$$$$____

_____________$$$$$$$$$$_____$$$$$$$$_$$$$$_____

___________$$$$$$_$$$$$$$$__$$$$$$$___$$$$_____

__________$$$$$_____$$$$$$$$_$$$$$$____$$$_____

_________$$$$__________$$$$$$$$$$$$$$___$$$____

_______ $$$$____________$$$$$$$$$$$$$$___$$$____

______$$$_________________$$$$$$$$$$$$____$$$$$$___

___$$$$$$___________________$$$$$$$$$


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






آخرین مطالب ...
» بهداشت روان خود را جدی بگیرید
» چگونه به بهداشت روان خود کمک کنیم؟
» نامگذاری روزهای هفته بهداشت روان
» بهداشت رواني و معنويت
» سلامت روان در پرتو پای بندی به آموزه های دینی
» راه های تقویت بهداشت روانی فرزندان
» عوامل مؤثر در بهداشت روانی
» ویژگی های فردی که بهداشت روانی دارد
» بهداشت روانی در دوره نوجوانی ‌
» تأثیر ورزش بر بهداشت روان
» هفته بهداشت روان گرامي باد
» شادی و اثرات آن در بهداشت روان
» بهداشت رواني

Home | FeedBack

Copyright © 2008 LoxBlog.Com . All Rights Reserved. Translation Www.NazTarin.Com